Seniorzy objęci pomocą w formie usług opiekuńczych, od paru dni informują tut. Ośrodek o dziwnych telefonach i prośbach o przelanie pieniędzy na ratowanie członków rodziny oraz o odwiedzinach kurierów, którzy przywożą niezamówione paczki z lekarstwami dostępne za pobraniem po uiszczeniu odpowiedniej opłaty.
Te i inne metody, w tym najbardziej znane „na wnuczka”, „na policjanta”, a nawet „na pracownika socjalnego”, to nic innego jak oszustwo i próba wyłudzenia pieniędzy.
Apelujemy do Seniorów i ich rodzin o czujność, o uwagę i rozwagę podczas odwiedzin różnych osób oraz rozmów telefonicznych.
Jak podaje Policja metody, którymi posługują się oszuści cały czas są modyfikowane. Przestępcy podszywają się pod członków rodziny, policjantów, prokuratorów, a także lekarzy. Zawsze wzbudzają zaufanie u seniora i wywierają presję czasu tak, by rozmówca nie miał chwili namysłu i sposobności do wycofania się.
Policja przekazuje także kilka cennych rad, o których warto pamiętać:
- Przede wszystkim należy zachować ostrożność - jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze lub policjanta, który mówi, że nasze pieniądze są zagrożone, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Najlepiej podzielić się zaraz tą informacją z bliskimi, aby nie działać samemu.
Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
- Aby potwierdzić dane osoby dzwoniącej lub w przypadku podejrzanego telefonu, który wzbudzi naszą niepewność, najpierw należy rozłączyć połączenie, a dopiero później wybrać numer alarmowy 112 i zgłosić ten fakt.
- Nigdy nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na kontach bankowych. Dotyczy to także sąsiadów i znajomych, którzy do nas przychodzą.
- W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie działaniach telefonicznie! NIGDY nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie lub przelanie na inne konta bankowe.
- W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną!
Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.
WAŻNE:
Jednocześnie informujemy, że pracownicy socjalni Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dębicy NIGDY podczas rozmów telefonicznych nie proszą o podanie stanu konta, przelanie pieniędzy itp.
Pracownik socjalny przeprowadza wywiady środowiskowe w miejscu zamieszkania osób, tylko w dni robocze i legitymuje się legitymacją służbową, wraz ze zdjęciem ułatwiającym identyfikację.
W przypadku wątpliwości prosimy o kontakt z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Dębicy.
Osoby korzystające z usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych świadczonych przez pracowników tut. Ośrodka nawiązują pierwszy kontakt z opiekunką podczas wprowadzenia z udziałem kierownika Działu Usług.